Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου 2016

Ενδεικτικό σχέδιο μαθήματος:Μαθαίνουμε για τις μουσικές έννοιες γρήγορα και αργά μέσα από το παιχνίδι με τις τέχνες

Μulti-Arts method 

Μουσικό Καλλιτεχνικό Εργαστηράκι

Μαθαίνουμε για τις μουσικές έννοιες γρήγορα και αργά μέσα από το παιχνίδι με την μουσική και τις τέχνες!


Σχέδιο μαθήματος: για παιδιά ηλικίας 2-5.30 ετών
Επιμέλεια: Αλίκη Τουρναβίτη


Όταν οι τέχνες δεν διαχωρίζονται και υπηρετούν όλες μαζί έναν σκοπό, τότε το αποτελέσματα που έχουμε είναι πολυδιάστατα!
Το Μουσικό-καλλιτεχνικό Εργαστηράκι στοχεύει στην πρώτη επαφή των παιδιών με την μουσική και τις τέχνες, μέσω του παιχνιδιού. Είναι ένα δίωρο εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 2-5.30 ετών.
Εκμεταλλευόμενοι ένα θέμα που ενδιαφέρει τα παιδιά, π.χ. τα ζώα του δάσους, το πλαισιώνουμε με τις κατάλληλες δραστηριότητες, ώστε να μάθουν, λαμβάνοντας βιωματικά την γνώση, διασκεδάζοντας μέσα από το παιχνίδι και αναπτύσσοντας ταυτόχρονα την δημιουργικότητα και την φαντασία τους. Η φωνολογική, η κινητική, η εκφραστική και η κοινωνική  ανάπτυξη, αλλά και η ανάπτυξη του λόγου και της αισθητικής των παιδιών,  ενισχύονται επίσης μέσα από τις δραστηριότητες μας.
Το Μουσικό-Καλλιτεχνικό Εργαστηράκι βοηθά τα παιδιά από 2 χρονών, να κοινωνικοποιηθούν και να ενταχθούν σε μία ομάδα.Οι δραστηριότητες μας προσαρμόζονται έτσι ώστε τα παιδιά ανάλογα με την ηλικία και τις ικανότητες τους να έχουν τον δικό τους ρυθμό ανάπτυξης στα πλαίσια της ομάδα. Μέσω των τεχνών, τα παιδιά μαθαίνουν πώς να σέβονται την διαφορετικότητα, αποκτούν αυτοπεποίθηση, συνεργάζονται, μαθαίνουν και δημιουργούν μαζί. 

Με την βοήθεια του Μπιμ του Ποντικού (δαχτυλόκουκλα,) που ήρθε να μας πει μία ιστορία, μαθαίνουμε για τις μουσικές έννοιες γρήγορα και αργά μέσα από το παιχνίδι με τις τέχνες!

Ο Μπιμ ο ποντικός επισκέπτεται την τάξη μας και αφού μας γνωρίζει όλους καλά και μας λέει καλημέρα ξεχωριστά στον καθένα, μας διηγείται τον μύθο του Αισώπου « Ο λαγός και η χελώνα».  Με αυτόν τον τρόπο δίνεται η αφορμή για να συζητήσουμε για τα αργά και τα γρήγορα ζώα, βρίσκοντας  έπειτα μουσικά όργανα που τα εκπροσωπούν καλύτερα.

Ρυθμική αγωγή σε κύκλο

-Περπατάμε σαν τον λαγό και την χελώνα, το ποντίκι και το σαλιγκάρι, το ελάφι και τον σκαντζόχοιρο κ.τ.λ.
-Η παιδαγωγός χτυπάει το τύμπανο πότε γρήγορα και πότε αργά, τα παιδιά καλούνται να κινηθούν σαν λαγοί στους γρήγορους ρυθμούς και σαν χελώνες στους αργούς ρυθμούς. Τον ρόλο της παιδαγωγού μπορούν να πάρουν και τα ίδια παιδιά.

Λόγος-Ρυθμός
"τρέχω, τρέχω, τρέχω, τρέχω και πηδώ!
μα σε μια πέτρα πάνω τωώρα σταματώ. STOOP!
και απ' την άλλη περπατώ
περπατώ, περπατώ, περπατώ και σιγά-σιγά πάαω να κοιμηθώ"

Μουσικοκινητική- Θεατρική  έκφραση

"Η οικογένεια των ποντικών προετοιμάζεται για τον χειμώνα σε γρήγορους και αργούς ρυθμούς και μας ζήτησε να την βοηθήσουμε."

Ο Μπιμ το ποντίκι, μας ζητάει να βοηθήσουμε την οικογένεια του, που έχει πάρα πολλές δουλειές , ώστε να προλάβει να προετοιμαστεί πλήρως για τον χειμώνα!

o   Όμως πριν από αυτό μας ζητάει να τραγουδήσουμε και να χορέψουμε μαζί τους το αγαπημένο τραγούδι της οικογένειας των ποντικών «μπιμ-μπαμ ο ρώσικος χορός»του Ν.Θεοδωρίδη. 

-        -  Εκμάθηση τραγουδιού με την μέθοδο Follow the leader (μέθοδος της επανάληψης)
   -Προσθήκη κίνησης: στο άκουσμα της λέξης μπιμ στεκόμαστε στο χαμηλό επίπεδο κίνησης, με λυγισμένα γόνατα , ενώ στο άκουσμα της λέξης μπαμ σηκωνόμαστε όρθιοι
 -   -Συνοδεία με κρουστά:  Συνοδεύουμε μόνο την λέξη μπιμ με ένα χτύπημα στα ξυλάκια. Έπειτα συνοδεύουμε μόνο την λέξη μπάμ με τις μαράκες.
     Σε επόμενη φάση χωρίζουμε τα παιδιά σε δύο ομάδες ΜΠΙΜ(ξυλάκια) και ΜΠΑΜ(μαράκες) και η καθεμία καλείτε να παίξει όποτε ακούει το όνομα της ενώ ταυτόχρονα τραγουδά όλη η ομάδα.
-  -Αφού μάθουμε πολύ καλά το τραγούδι αλλάζουμε την ταχύτητα του τραγουδιού και της κινησης μας μας από αργά σε γρήγορα και το αντίστροφο.
-          Χωριζόμαστε σε ζευγάρια και ο ένας τραγουδάει πότε αργά και πότε γρήγορα με την βοήθεια τις ξύστρας, ενώ ο άλλος χορεύει στους ρυθμούς που του δίνει το ζευγάρι του.

Και αφού τελείωσαν τα τραγούδια και οι χοροί, η οικογένεια των ποντικών, ξεκινάει αμέσως τη δουλειά και μείς πρόθυμα τους βοηθάμε!

o   Όταν η μουσική είναι γρήγορη η οικογένεια των ποντικών ξεκινάει την μέρα 
της μαζεύοντας ασταμάτητα φύλλα για την φωλιά της, ενώ όταν είναι αργή  έρχεται το απόγευμα και πέφτει να ξεκουραστεί για να ξεκινήσει πάλι!  προτεινόμενη μουσική:Sabre Dance - Aram Khachaturian (υλικά: ψεύτικα φύλλα, στεφάνι-φωλιά)

Αφού τα κατάφεραν και γέμισαν την φωλιά τους με πολλά φύλλα,  η οικογένεια ποντικών πρέπει να πάει πολύ μακριά να φέρει ένα είδος καρυδιού που θα της φανεί πολύ χρήσιμο τον χειμώνα, έτσι αποφασίζουν να  πάνε να πάρουν το τρένο και με την ευκαιρία να μεταφέρουν κι άλλα καλούδια από το μέρος που θα πάνε.
o   Όλοι μαζί ξεκινάμε και μεις στη σειρά να πάμε στον σταθμό του τρένου! Ο πρώτος καθοδηγεί την ομάδα δίνοντας τον ρυθμό πότε αργά και πότε γρήγορα με το τύμπανο και οι υπόλοιποι τον ακολουθούμε περπατώντας.

Συναντάμε εμπόδια στον  δρόμο μας: Ένα βουνό, μία λίμνη, ένα πυκνό δάσος. Aφήνουμε τα παιδιά να βρουν, τα ίδια μία λύση, στο κάθε εμπόδιο της διαδρομής μας.

o   Επιτέλους τα καταφέραμε και περάσαμε σκαρφαλώνοντας πάνω από ένα βουνό, κολυμπώντας μέσα από μια λίμνη και σερνόμενοι μέσα από ένα δάσος φτάσαμε στον σταθμό του τρένου!
 (Σε αυτή τη φάση σχηματίζουμε ένα τρένο πιάνοντας ο καθένας τη μέση του μπροστινού του.)
Ακολουθεί το παιχνιδοτράγουδο  “τσαφ τσουφ* το τρένο περνά”, *αλλάζοντας κάθε φορά που το τραγουδάμε οδηγό στο τρένο μας (ο τελευταίος έρχεται πρώτος). 

Και το τρένο της  μας συναντάει βουνά, που το κάνουν να πηγαίνει πότε αργά και πότε γρήγορα,
o   τα παιδιά καλούνται να ανταποκριθούν  στις εναλλαγές του ρυθμού, τόσο με το τραγούδι  τους όσο και κινητικά .

Ώσπου οι ποντικοί με τους βοηθούς τους έφτασαν στον προορισμό τους, μάζεψαν πολλά πολύτιμα καρύδια και καλoύδια  *καθοδηγούμενη κίνηση με ελευθερία έκφρασης Το τραγούδι του Λαγου-Ν. Κηπουρος

και επέστρεψαν πίσω στο σπιτικό τους, κουβαλώντας ο καθένας τους στην πλάτη τα καλούδια τους, τα αφήσαν στο κατώγι και κουρασμένοι πέσαν να κοιμηθούν.. Kalliopi Vetta - VALS 


Κατασκευή μαθήματος


Αγαπητοί γονείς και συνάδελφοι,
Το παρόν μάθημα σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια των Multi-Αrts Καλλιτεχνικών προγραμμάτων για παιδιά του Ωδείου Πεντέλης.
 Σχετικά με την αναδημοσίευση απαγορεύεται η εμπορική του εκμετάλλευση και η αναδημοσίευση του περιεχομένου χωρίς να αναφέρεται η πηγή με το link





Επιμέλεια:
 Αλίκη Τουρναβίτη 
Μουσικοπαιδαγωγός, Νηπιαγωγός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου